ANTARA LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN

Catatan Sang Pendidik - Jangankan lelaki biasa,  Nabi pun terasa sunyi tanpa seorang wanita disisinya. Tanpa mereka hati, fikiran, perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walaupun sudah ada segala galanya.

Apa lagi yang tidak ada di syurga,  namun Nabi Adam a.s tetap merindukan Siti Hawa. Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki, tetapi kalau lelaki sendiri yang tak lurus, tdk mungkin mampu hendak meluruskan mereka.

Logiskah kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus?.
Luruskanlah wanita dengan cara petunjuk Allah,  karena mereka diciptakan  begitu rupa oleh Mereka. Didiklah mereka dengan panduan dariNya.

JANGAN COBA JINAKKAN MEREKA DENGAN HARTA,
NANTI MEREKA SEMAKIN LIAR.
JANGAN HIBURKAN MEREKA DENGAN KECANTIKAN,
NANTI MEREKA SEMAKIN MENDERITA.

Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah.  Kenalkan mereka  kepada Allah,  zat yang kekal, disitulah kuncinya.

AKAL SETIPIS RAMBUTNYA,  TEBALKAN DENGAN ILMU.
HATI SERAPUH KACA,  KUATKAN DENGAN IMAN.
PERASAAN SELEMBUT SUTERA,  HIASILAH DENGAN AKHLAK.

Suburkanlah karena dari situlah mereka akan terlihat penilaian dan  keadilan Tuhan.
Akan terhibur dan bahagialah hati mereka,  walaupun tidak jadi ratu  cantik dunia, presiden ataupun perdana menteri negara atau women gladiator.

Bisikkan ke telinga mereka bahwa kelembutan bukan suatu kelemahan.  Itu bukan diskriminasi Tuhan.  Sebaliknya disitulah kasih sayang Tuhan,  karena rahim wanita yang lembut itulah yang mengandungkan lelaki-lelaki wajah : negarawan, karyawan,  jutawan dan " wan-wan" lainnya.

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya,  pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan.Tanpa ilmu,  iman dan akhlak,  mereka bukan saja tidak bisa diluruskan,  bahkan mereka pula membengkokkan.

LEBIH banyak LELAKI YANG DIRUSAKKAN OLEH PEREMPUAN 
DARIPADA PEREMPUAN YANG DIRUSAKKAN OLEH LELAKI.
SEBODOH-BODOH PEREMPUAN PUN BISA MENUNDUKKAN SEPANDAI-PANDAI LELAKI

Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal tuhan.  Mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri,  apalagi mengenal lelaki.  Kini bukan saja banyak boss yang telah kehilangan sekertarisnya,  bahkan anak pun akan kehilangan ibu,  suami kehilangan isteri dan bapa akan kehilangan puteri. 

Ketahuilah bahwa wanita yang durhaka hanya akan menjadikan dunia sebagai tempat huru-hara.  

Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah PIMPINLAH DIRI SENDIRI DAHULU KEPADANYA. Jinakkan diri dengan Allah,  niscaya akan jinaklah segala-galanya dibawah pimpinan kita.

JANGAN MENGHARAP ISTERI SEPERTI SITI FATIMAH,
KALAU PRIBADI BELUM LAGI SEPERTI SAYIDINA ALI
Judul: ANTARA LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN
Rating: 100% based on 99998 ratings. 5 user reviews.
Ditulis Oleh Unknown

Terimakasih atas kunjungannya dan atas kesediaan Anda membaca artikel ini. Pertanyaan, Kritik dan Saran sobat semua dapat sampaikan melalui Kotak komentar dibawah ini.

4 comments:

  1. artikel yg menarik bos :D
    Following sukses ke-3 atas nm Lucudotkom.blogspot.
    Semoga blog ini di terima sama tante GA :)

    ReplyDelete
  2. Sip Gan, Thanks atas kunjungannya gan
    sipp i'll go back to your blog gan

    ReplyDelete